تحلیلی از متانت گفتاری زبان قرآن در حوزه ی التذاذات جنسی
نویسندگان
چکیده
زبان قرآن را می توان به سه معنای 1- زبان عربی، 2- زبان عربی متناسب با اندیشه و زبان مخاطب و 3- زبان عربی متناسب با اندیشه و زبان مخاطب و هماهنگ با سیستم اندیشه وری گوینده در نظر گرفت. کم و کیف متانت گفتاری زبان قرآن (به هر سه معنی) در حوزه های پنج گانه ی التذاذات جنسی (التذاذات قلبی، بصری، سمعی، لمسی و مقاربتی) قابل اثبات است. کنایی بودن همه ی تعابیر جنسی قرآن، صراحت گریزی قرآن در مقام تفهیم و احتراز قرآن از واژگان متداول برخی از ادبای عرب و همچنین همخوانی زیرساخت های اندیشه های قرآنی (در بخش جهان بینی و اخلاق) با روش زبانی قرآن در اهمیت دادن به متانت گفتار، همگی نشان دهنده ی این شیوه ی اخلاقی قرآن در نحوه ی بیان مسائل و کاربرد تعابیر جنسی است. از تحلیل ابعاد این متانت گفتاری می توان به برخی از مؤلفه های راهبردی در زمینه ی حاکمیت پارادایم متانت گفتاری در سه قلمرو سیاست گذاری های کلان، سیاست گذاری های حوزه ای و منطقه ای و حوزه ی محاورات فردی و شخصی و گفت وگوهای دو جنس مخالف پی برد.
منابع مشابه
متانت گفتاری زبان قرآن در حوزه ی حریم خصوصی و مقایسه ترجمه های معاصر
قرآن از ساحت مقدس خداوند برای اصلاح جامعه بشری و هدایت انسان ها فرستاده شده است تا بشر را در عرصه های گوناگون زندگی، هدایت کند. یکی از جنبه های هدایتی در زندگی انسان آداب سخن گفتن است. در این زمینه، آموزش ها و دستورهایی برای اصلاح و سالم سازی روابط کلامی با روش های گوناگون ارائه شده است که یکی از مهم ترین بخش های آن، عفت کلام است. عفت کلام، نعمتی خدادادی و نشانگر شخصیت انسان است؛ زیرا کلام، ضمی...
پاسخ نقدی بر مقاله زبان قرآن گفتاری یا نوشتاری
این مقاله پاسخ نقدی است که دانشمند محترم آقای سید محمد علی ایازیبر مقاله نویسنده با عنوان زبان قرآن گفتاری یا نوشتاری نوشته شده است این پاسخ ابهام را از پاره ای تعابیر نویسنده زدوده و اشکالات نا قد را جواب داده و ضعف نظریات را بازنمود ه است
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات راهبردی زنانجلد ۱۳، شماره ۴۹ (پاییز ۱۳۸۹)، صفحات ۱۰۷-۱۵۶
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023